Mnogi vozači misle da su zimske gume i dalje dobre za vožnju i tokom letnje sezone. Sa druge strane, postoje vozači koji zimi natavljaju da voze auto sa letnjim gumama, misleći da ih jedino zakon ometa u takvoj vožnji. Međutim, ukoliko vozač zimi prouzrokuje nesreću sa letnjim gumama, odgovornost je delimično ili čak u potpunosti njegova. Klikom na Michelin gume možete videti veliki izbor zimskih i letnjih guma odličnog kvaliteta.
Zašto letnje gume treba koristiti leti?
Letnje gume svakako pružaju bolje performanse u toplijim mesecima. Imaju relativno tvrdo jedinjenje koje omekšava na nižim temperaturama kako bi se mogle prilagoditi suvim i mokrim putevima.
Letnje gume su dizajnirane da omoguće dobro prijanjanje na putu na visokim letnjim temperaturama. Kada je temperatura niska, letnje gume gube značajan deo, jer će se gumena smeša očvrsnuti na niskim temperaturama. Guma će promeniti svoj fleksibilan, elastičan dizajn u kruti, plastični materijal. Posledica toga će biti duži put kočenja.
Letnje gume, sa druge strane, imaju uže šare od zimskih guma, ali imaju posebno dizajnirane profilne trake da bi se što je više moguće smanjo akvaplaning. Akvaplaning je pojava koja se dešava kada vozilo ne može da istisne vodu koja se nalazi između gume i puta, pa u tom trenutku auto gubi kontakt s podlogom i dolazi u opasnost da isklizne sa puta. Ova situacija najčešće se dešava kada guma nema dovoljno široke šare, pa na taj način gubi kvalitet prijanjanja na podlogu. Letnje gume trebalo bi daa pružaju više prianjanja i uzdužno i bočno na toplim temperaturama, osiguravajući puno prianjanja na mokrim i suvim putevima.
Iako letnje gume mogu podneti većinu vremenskih uslova, nisu pogodne za oštrije i hladnije klime. Imaju tvrđu gumenu mešavinu sa manje prirodne gume od zimskih guma, pa na niskim temperaturama počinju da se stvrdnjavaju i mogu postati krhke ispod 7 stepeni C. Zbog toga su dizajnirane da se prilagode višim temperaturama, kako ne bi postale mekane. To znači da letnje gume imaju niže trenje i samim tim su ekonomičnije.
Letnje gume imaju običan blok dezena, ostavljajući veliki trag na putu prilikom kočenja. To obezbeđuje odličnu upravljivost i ogroman uticaj na kočioni put.
U zimskim uslovima ako su putevi suvi, letnje gume se mogu koristiti, ali zato vlažno vreme može da stvori probleme.
Na snežnim i ledenim putevima gotovo je nemoguće zaustaviti automobil koji je opremljen letnjim gumama jer je mogućnost manevrisanja minimalna. Ako iznenada treba da izbegnete visoki sneg ili na putu naiđete na bilo kakve prepreke, sa zimskim gumama situaciju možete rešiti relativno bez problema, dok sa letnjim gumama može se iskliznuti sa puta.
Kada su vam potrebne zimske gume?
Kada temperatura padne ispod 7 ° C, vreme je za prelazak na zimske gume. Ove gume se odlično nose u svim zimskim uslovima, u rasponu od snega i leda do mokrih i hladnih suvih puteva. Omogućavaju poboljšane performanse kočenja u snežnim i ledenim uslovima i imaju agresivan obrazac gazećeg sloja, uklanjajući prljavštinu i ukopavanje u sneg radi veće vuče.
Još jedan razlog zašto su zimske gume toliko efikasne je to što su napravljene od specijalne gumene smeše koja ostaje meka i fleksibilna na niskim temperaturama za bolju kontrolu vozila. Ali nije preporučljivo koristiti zimske gume po toplom vremenu, ovo mekše jedinjenje brže će se istrošiti na suvom asfaltu i potrebno ga je brže zameniti. Michelin zimske gume su svakako za preporuku prvenstveno zbog kvaliteta.
Zašto su zimske gume sigurnije u hladnom vremenu?
Zimske gume su posebne, mekane, elastične gume koje nisu tvrde, tako da omogućavaju stabilnu vožnju. U slučaju niskih temperatura, zimske gume koriste veliki broj lamela, tako da mogu da apsorbuju više blata i snega, što rezultira boljim prijanjanjem.
Razlozi zbog kojih tokom leta ne vozite zimske gume
Ako razmišljate o vožnji zimskih guma tokom cele godine, postoji više slučaja protiv toga. Istrošićete gume mnogo brže. Bićete kompromitovani za vuču i rukovanje u sve četiri sezone. A menjanje guma dva puta godišnje ne mora vas koštati ništa, uključujući dragoceno vreme. Evo zbog čega:
- Zimske gume se brže troše u vrućini
Zimske gume izrađene su od fleksibilnije gumene smeše koja pomaže u najboljem prianjanju na putu u snežnim i ledenim uslovima. Zimske gume koje se pokreću na vrućem putu trošiće se mnogo brže od očekivanog trajanja gaznoga sloja. Pošto su napravljene sa mekšom mešavinom, one će takođe imati tendenciju da se troše neravnomerno kada se voze u pogrešnim uslovima.
- To će vas koštati, a ne uštedeti novac
Budući da zimske gume obično koštaju više od letnjih guma, njihovo korišćenje tokom cele godine znači da trošite skuplji komplet mnogo brže od očekivanog životnog veka. Pametnije je kupiti dva seta guma izrađenih za uslove vožnje i zameniti ih kada se promene vremenske prilike.
Takođe ćete platiti više za benzin kada leti koristite zimske gume. Na vrućem putu, one se kotrljaju sa daleko većim trenjem nego gume napravljene za toplo vreme.
Ovaj veći otpor kotrljanja znači lošiju potrošnju goriva i više iz vašeg džepa na pumpi. To takođe ne daje nikakve prednosti ni očuvanju prirode, jer ćete većim korišćenjem gasa doprineti većim emisijama ugljenika.
Kao i kod svake investicije, štedite novac. Jedan od načina da se gumama izvuče najduži život jeste da ih upotrebite za ono za šta su napravljene.
Kada su vam potrebne celosezonske gume?
Prvo treba znati da sve celosezonske gume neće pružati optimalne performanse u svim uslovima vožnje.
Uprkos tome, treba znati da gazište na celosezonskoj gumi obično je izdržljivije i traje duže od guma dizajniranih za zimsku sezonu. I celosezonske gume mogu se pohvaliti sa nižim otporom kotrljanja, što štedi energiju i rezultira boljom efikasnošću goriva. Konačno, za svakodnevnu upotrebu, vozači će možda smatrati da će celosezonska guma biti udobnija.
Ali dok celosezonske gume nude pristojno rukovanje u različitim uslovima vožnje, neizbežni su kompromisi u upravljanju letnjim i zimskim mogućnostima. Celosezonske gume svakako mogu da pruže malo prianjanja u vlažnim i snežnim uslovima, ali zimske gume pružaju najbolju sigurnost i performanse na putevima sa velikim snežnim padavinama i ledom.
Šare na gumama
Šare na gumama moraju imati određenu dubinu kako na zimskim tako i letnjim gumama. U većini zemalja postoji zakonski minimum dubine šare koji iznosi 1,6mm. Međutim, tetsovi koji su izvođeni za testiranje performansi guma, pokazuju da gume sa šarom dubine preko 3mm imaju bolje performance za oko 25 % prilikom kočenja. Nova, nekorišćena guma, ima šaru dubine 8mm, pa iz tog razloga uvek daje najbolje permormanse i manju razadljinu u zaustavnom putu prilikom kočenja.
Naravno, na performance gumaod velikog su uticija i vremenski uslovi. Sneg može da bude izazov jer može da blokira šare gume. Šare na letnjim gumama se brzo začepljuju zbog uskih kanala. Šare na zimskim gumama efikasno mogu otkloniti ovaj problem, jer imaju veće kanale, odnosno dublje i šire, koje su otpornije.
Gume za ektremno hladne uslove
Oni koji žive u ekstremno snežnim predelima, gume sa šiljcima su poznati prizor. U tim gumama su metalni šiljci ugrađeni u gazište. Ideja je da šiljci „kopaju“ po ledu, snegu i povećavaju vuču poput mačjih kandži. Međutim, gume sa šiljcima mogu smanjiti prijanjanje na suvim putevima, jer šiljci ograničavaju kontakt gume sa površinom puta.
Kao što vidimo iz gornjih primera, zamena guma, kada je vreme za to, važna je ne samo zato što im se produžava vek trajanja i pomaže vam da izbegnete nepotrebne troškove i novčane kazne, već, što je najvažnije, doprinosi i drugima , Vaša sigurnost je i sigurnost ostalih učesnika u saobraćaju. Zbog toga ste kao odgovorni i savesni vozač obavezni da osigurate da je izbor guma za vaš automobil u skladu sa trenutnom sezonom i da se gume tokom svake zamene proveravaju na habanje.